مصدق و ۲۸ مرداد

تنها گناه من وگناه بزرگ و بسیار بزرگ من این است که صنعت نفت ایران را ملی کردم و بساط استعمار و اعمال نفوذ سیاسی و اقتصادی عظیم ترین امپراطوری استعماری را از ایران برچیدم . . حیات من ومال من و موجودیت من و امثال من در برابر حیات و استقلال و عظمت و سر افرازی میلیون ها ایرانی و نسل های متئالی این ملت کوچکترین ارزشی ندارد. آنچه می ماند حیات و سرافرازی این ملت مظلوم و ستمدیده است. ( دکتر محمد مصدق )
28 مرداد 1332 روز تلخی در تاریخ معاصر ایران میباشد که با نام " دکتر محمد مصدق " عجین شده است . در این روز کودتا چیان با حمایت سرویس های اطلاعاتی بیگانه و .. دولت قانونی و مردمی مصدق را سرنگون کردند . در مورد حوادث این روز اختالف نظرهای گوناگونی وجود دارد اما آنچه امکان پرده پوشی آن نمی باشد صداقت و عشق وافر دکتر مصدق به ایران و تلاش و مجاهدت او در راه سربلندی و استقلال ایران می باشد .آنچه مایه تأسف است این است که پس از گذشت سالها از این ماجرا هنوز به نوعی نام این سرباز وطن در بسیاری از روزنامه ها و حتی صدا و سیمای کشور خودش هم در لیست ممنوعه قرار دارد و گاهی در بسیاری موارد نسبت به این فرزند شایسته وطن  نسبت های ناروایی داده می شود و اگر در جایی از این مرد بزرگ یادی می شود کتوله های سیاسی بر می آشوبند. اما نام دکتر مصدق با وجود لجن پراکنی های عوامل بیگانه و کج فهم های نادان داخلی همواره در تاریخ ایران ماندگار است. گرچه هر انسانی دارای ضعف ها و اشتباهاتی نیز میباشد که مصدق هم از این قاعده مستثنی نیست.
در باره دکتر مصدق بسیاری نوشته ها وجود دارد.یکی از ارزشمندترین آنها سخنرانی شادروان آیت الله طالقانی می باشد که در سالروز درگذشت دکتر مصدق بر مزار او در احمدآباد ایراد نموده است وبخشی از شادروان طالقانی در جواب این کج فهمها و مغرضها چنین می گویند:
 آیا این اتهامات به مصدق ، این شخصیتی که در تاریخ امتحان خودش را داده ، 50 ، 60 سال در مبارزه بوده می چسبید؟ فراخور مصدق بود ؟فراخور نهضت ملی بود؟ .....   در این مسیر که سرمایه یک ملت است ، در این مسیر 50 ، 60 سال مبارزه تاریخش با اینکه در طبقه بالای کشور بود ، در ذره بین گذاشتند، در زندگیش یک نقطه ضعف پیدا کنند، که این مرد { دکتر مصدق } جایی سوء استفاده کرده است ، از مردم سوء استفاده کرده ؟ جایی کار بی بند باری کرده، دچار فحشا بوده ، ساخت و سازی با کسی داشته؟ با همه ذره بین هایی که گذاشتند ، نتوانستند . فقط بعضی ها که می دانستیم چگونه عنصرهایی هستند ، گفتند او آدم بی دینی بود . همین دکتر مصدقی که سرا پایش توحید بود و وصیّت نامه اش به نماز روزه به حج ، شاهد این بود که این مرد چقدر ایمان داشت ، متهمش کردند او بی دین است . عقیده به خدا و پیغمبر و رسالت ندارد. نتوانستند نقطه ضعفی در او پیدا کنند .این مهمترین مسئله است و الا از همانجا شروع می کردند . ...  نام دکتر مصدق همان اندازه که برای هشیاری،بیداری،نهضت،مقاومت،قدرت ملی،خاطره انگیز است، به همان اندازه برای دشمنان ما،دشمنان داخلی و خارجی،استعمار خارجی و عوامل استعمار داخلی وحشت آور و نگرانی آور است.. ..  این نام واین مزار همیشه مورد توجه مردم ایران و دنیای آزاد و آزادیخواه بوده است و خواهد بود.....
ملتی که تاریخ گذشته خویش را نداند مجبور به تکرار آن است.
امروز با گرامیداشت این سرباز وطن به" صدای مصدق" گوش میدهیم از فرا سوی زمان همچنان به گوش می رسد:
هموطنان عزیز! یک اصل ثابت و تغییر ناپذیربرای حکومتی که به افکار عمومی تکیه دارد این است که هر وقت با مشکلی روبرو می شود به منبع قدرت و سرچشمه لایزال نیروی ملت متوجه می گردد.....
   برای شنیدن صدای رهبر نهضت ملی به این نشانی  بروید. برای دریافت سخنرانی مجاهد نستوه شادروان آیت الله طالقانی در باره دکتر مصدق به صورت فایل PDF  به  این  نشانی بروید.

 برای دیدن مقاله مجله نیویورک تایم در باره سازمان سیا و ماجرای کودتای ۲۸ مرداد میتواید به این نشانی بروید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد