معرفی سرویس

قبل از هر چیز به اطلاع می رسانم که خوانندگان عزیز می توانند محتوای این وبلاگ و وبلاگ شباهنگ را با هم در این نشانی مشاهده نمایند."عبدالرضافارسی"

امروز وروزهای آینده  به معرفی دو سرویس وبلاگ نویسی دیگریعنی " ورد پرس" “Wordpress” و" اپرا " opera می پردازیم که هر دو رایگان میباشند و دارای امکانات خوبی هستند.البته سرویس “Wordpress”  برای وبلاگ نویسان ایرانی و فارسی نویس معروف تر و کارآمد تر است  .امروز به معرفی سرویس " اپرا " opera می پردازیم.معمولا نام " اپرا " opera در شبکه اینترنت به عنوان یکی از پر سرعت ترین مرورگرهای صفحات وب معروف است که با وجود حجم کمی که دارد دارای امکانات خوبی برای باز کردن صفحات وب میباشد. یکی از برتری های این سرویس های وبلاگ نویسی اختصاص دادن فضایی به کاربران خود جهت بار گذاری   فایل ها ی خودشان میباشد، بنابراین کاربران اپرا می توانند عکس و سایر فایل های مورد نظر خود را با توجه به 300 مکا بایتی که در اختیار دارند در وبلاگ خود قرار دهند و مجبور نیستند برای قرار دادن مثلا عکس و یا قطعه موزیکی از فضاهای دیگری در شبکه استفاده کنند. مقدار فضایی را که " اپرا " در اختیار شما قرار می دهد خیلی بیشتر از ورد پرس است، بطوری که در حال حاضر این فضا در اپرا  300 مگا بایت میباشد. از امکانات دیگر این سرویس یعنی اپرا امکان ایجاد صفحات رمز گذاری شده میباشد تا فقط کاربران خاصی به این صفحات دسترسی داشته باشند.البته به نظر من یکی از امکانات جالب اپرا برای برای کاربران خود امکان ساختن آلبوم عکس توسط نویسنده وبلاگ و نمایش آن به شیوه زیبایی در وبلاگ خود می باشد.شما می توانید به هر تعداد آلبوم که مایل باشید در این سرویس ایجاد مایید و تصاویر خود را در آنها قرار دهید و همچنین امکان تگ گذاری به عکس های خود میباشید ، از امکانات دیگر اپرا فرم نظر خواهی و همچنین داشتن انجمن های گفتگو و ... میباشد برای نمونه این اتاق گفتگو را که توسط خودم ایجاد گردیده را  مشاهده نمایید.البته وبلاگ نویسی در این سرویس اینترنتی برای فارسی نویسان و کسانی که زبان انگلبسی آنان بسیار ضعیف است کمی مشکل است اما به نظر من مهم ترین ویزگی خوب سرویس اپرا امکان ایجاد آلبوم های متعد عکس به صورت عمومی و خصوصی میباشد. برای ایجاد وبلاگ به همراه "آلبوم عکس" یا همان "فتوآلبوم" ابتدا به این نشانی بروید و ثبت نام مایید دقت کنید که نام کاربری شما همان نشانی شما خواهد بود مثلا اگر شما با نام کاربری farsi باشد نشانی شما به صورت http://my.opera.com/farsi/blog/ خواهد بود .چنانچه مایل باشید همین الان شروع به ایجاد یک وبلاگ به همراه آلبوم عکس در "سایت اپرا " opera نمایید

باید گفت جای بسیاری از فارسی نویس ها در سرویس اپرا خالی میباشد.

چگونه فایل های فلش را ذخیره کنیم؟

تاکنون برایتان پیش آمده هنگامی که صفحه وبی را که در اینترنت به همراه فایل فلشی مشاهده کرده اید و خواسته اید فایل فلش آنرا ذخیره کنید ؟ برای این کار نیاز به برنامه خاصی نیست .مرورگر اینترنت اکسپلورر یعنی همین برنامه ای که با آن صفحات وب را تماشا می کنید این امکان را برای شما فراهم نموده که به راحتی نه تنها فایلهای فلشی را که با آن مشاهده کرده اید بلکه تمام تصاویر و آهنگ های را که در اینترنت اکسپلورر اجرا کردهید و حتی فایل های PDF  ویا Zip  و غیره را دوباره مشاهده و حتی ذخیره کنید. برای ان کار از منوی Start  به  روی Enternet Explorer راست کلیک کنید و Internet Properties انتخاب کنید درGeneral قسمت Browsing history دکمه Settings  را بزنید حالا روی دکمه Wiew files  کلیک کنید مشاهده می کنیدلیست و عنوان صفحاتی و فایلهایی را که مشاهده کرده بودید موجود است  بر روی فایل مورد نظر راست کلیک کنید و Open را انتخاب کنید تا فایل جرا شود، برای ذخیره کردن فایل مورد نظر خود ( خواه فلش باشد خواه تصویر و یاهر فرمت دیگری ) روی آیکون آن راست کلیک کنید و با انخاب Copy آنرا در محل مورد نظر خود Past نمایید. برای نمونه شما که همین وبلاگ شبنم را مشاهده کرده اید فایل فلشی را با عنوان farsiyad و همچنین موزیکی را که در حال تماشای وبلاگ می شنوید با عنوان   Khodayaبا انجام آنچه گفته شد مشاهده خواهید نمود.امتحان کنید و نتیجه را ببینید.

باز هم

امروزه ابزار ها و امکاناتی فراهم شده که به وبلاگ نویسان این امکان را میدهند  تا بوسیله آنها اطلاعات بیشتری در باره خوانندگان نوشته های خود بدست آورند، مثلا در روزها و ساعت های بیشترین بازدید کننده را داشته اند بازدید کنندگان از کدام شهر و یا کشور بوده اند چه صفحاتی از وبلاگ را و به چه مدت مورد بررسی قرار داده اند ویا نوع مرورگری را که برای خواندن صفحات بکار برده اند چه بوده است و .... این ابزارها تنها یک کنتور و شمارشگر ساده نیستند بلکه با اطلاعاتی که به نویسندگان و طراحان وب می دهند به آنا کمک می کنند تا صفحات خود را برای خوانندگان خود مناسب تر و بهتر طراحی کنند نمونه های زیادی از این کنتور ها و یا شمارشگر های هوشمند فراوان است، دو نمونه از انها را که من در وبلاگ هایم استفاده می کنم  پرشین استیت و سایت میتر می باشند.

قبلا در مورد "کنتور" و " شمارنده برای وبلاگ " در اینجا توضیح داده ام .بنا به درخواست بهروز که خوشه چین را در بلاگر می نویسد توضیح بیشتر اینکه : بهتر است کسانی که در بلاگر blogspot یا همان بلاگر می نویسند از sitemeter استفاده کنند چون در یکی از مراحل ثبت نام این امکان را به بلاگرنویسان blogger می دهد که با دادن نام کاربری و رمز عبور خود و نشانی وبلاگتان در بلاگر در آن مرحله،کنتور در وبلاگ شما اقزوده شود. عین همین امکان را پرشین استیت برای کاربران پرشین بلاگ فراهم کرده، البته هر دو سرویس یاد شده را همه وبلاگ نویسان می توانند استفاده کنند ( مثل خود من ) اگر به صورت دستی می خواهید این کار را انجام دهید درو خط انتهای کدهای وبلاگ خود قبل از <body/> (در وبلاگ خوشه بین </script> محل کدهای کنتور </body>) مناسب ترین محل است.وبلاگ نویسانی هم که در یلاگفا می نویسند باید کدهای مربوط به کنتور را درکادری که در تنظیمات وبلاگ به عنوان اسکریپتها و کدهای اختصاصی کاربر برای درج در وبلاگدر نطر گرفته وارد کنند.چنانچه کارهای گفته شده را درست انجام دهید می توانید کنتور را در گوشه سمت چپ وبلاگ خود در پایین صفحه داشته باشید.اگر محل دیگری را ترجیح میدهید که کمی سخت تر است بهتر است مطلب ویرایش قالب را بخوانید.

توجه داشته باشید که همیشه قبل از هرگونه دستکاری در کدهای قالب وبلاگ خود یک کپی ازکدهای آن تهیه کنید  ودر Notepad  ذخیره نمایید تا در صورت اشتباه در کپی کردن کدهای کنتور بتوانید قلب قبلی وبلاگ را به حالت اول برگردانید.

درباره Chat Box

به درخواست یکی ازخوانندگان farsiyad در باره یک Chat Box یا به اصطلاح اتاق گفتگو توضیح می دهم که می توانید آنرا به راحتی به وبلاگ و یا سایت شخصی خود اضافه کنید و برای خوانندگان وبلاگ خود امکان گفتگوی مستقیم و زنده را با خودتان یا دیگران فراهم نمایید، حتی اگر شما دارای سایت و یا وبلاگ شخصی هم نیستید باز هم می توانید این  Chat Box را مورد استفاده قرار دهید . البته خوانندگان وبلاگ من مدتها این Chat Box را در کادر سمت چپ وبلاگم مشاهده می نمایند ( گر چه خیلی کم از آن استفاده می کنند. ).شاید بدانید که Chat Box های زیادی وجود دارند ولی به نظر من این یکی بسیار مناسب و ساده به همراه امکانات رایگان و مفیدی هست.شما می توانید نشانی و IP پیام دهندگان را بدست آورید و یا امکان استفاده کاربر بخصوصی را محدود کنید ویا در صورت لزوم بعضی از وازه ها را ممنوع سازید ویا بعضی پیام ها را که نامناسب می دانید پاک نمایید.( متاسفانه در هر جامعه ای اشخاص ؟؟؟ وجود دارند.). با ورود به این سایت     و ثبت نام Sign Up  می توانید کدی دریافت کنید و با قرار دادن آن در محلی در وبلاگ و یا سایت خود امکان استفاده آن را فراهم کنید حتی چنانچه به هر علت نمی توانید کد ها را در وبلاگ خود قرار دهید وی وبلاگی ندارید این سایت آدرسی جداگانه به شما میدهد تا امکان استفاده دوستان شما بااین نشانی فراهم گردد مثلا  این نشانی جداگانه Chat Box من در همین وبلاگ شبنم است .امکان مفید دیگر این Chat Box این است که شما می توانید یک Chat Box شخصی فقط برای دوستان خود داشته باشید که تنها کسانی که دارای پسورد هستند بتوانند پیام خود را بگذارند. برای استفاده از این Chat Box به نشانی آن بروید و ثبت نام نمایید. اگر مشکلی بود در قسمت نظرات مطرح فرمایید در حد توانایی در خدمتم.این اصل مهم در روانشناسی یادگیری فراموش نشود: آزمون، خطا، تمرین، تکرار.

ضمنا وبلاگ دیگر من با عنوان "میراث فرهنگی " منتشر شد