اسپرانتو زبان امید

زبان بین المللی و سرنوشت اسپرانتو

 دکتر «لودویگ لازاروس زامنهوف» مبتکر زبان جهانی «اسپرانتو» است که واژه های آن از بسیاری زبان های رایج گرفته شده است . وی ۱۴ آوریل سال ۱۹۱۷ در گذشت. زامنهوف عقیده داشت که وجود زبان های متعدد در جهان باعث جدایی مردم از هم، بروز اختلاف ها و جنگ ها می شود. او تأکید بر این داشت که اگر یک زبان (ولو به صورت زبان دوم و یا زبان رسانه ها به ویژه کتاب) میان مردم در سراسر جهان مشترک باشد، به دلیل بسط تفاهم و تبادل اندیشه، دانش، هنر و اطلاعات، بسیاری از مسائل به وجود نمی آید و انسان ها موفق خواهند شد از میراث مشترک که همانا تجربه گذشتگان (تاریخ) است و نیز احساس و عواطف یکدیگر آگاه شوند و درد و شادی هم را درک کنند و عقاید به جای منطقه ای محدود در همه جهان انتشار یابد و مشکلات حل شود. به باور زامنهوف، وجود یک زبان واحد جهانی در کنار زبان مادری، مردم را در گوشه و کنار جهان به هم مربوط می کند، رسوم یکنواخت و فرهنگ غنی می شود و مسائل ناشی از تفاوت و اختلاف فرهنگ ها از میان می رود. وی گفته است که زبان اسپرانتو را به این دلیل به وجود آورد که ساده تر از همه زبان ها است و فراگیری آن زحمت زیاد ندارد.به گونه ای که با صرف زمانی حدود یکصد 100 ساعت می توان به خوبی این زبان را فرا گرفت. زامنهوف که یک پزشک بود ۱۵ دسامبر سال ۱۸۵۹ در شهر بیالیستوک لهستان که در آن زمان در قلمرو روسیه بود به دنیا آمده بود. چهار گروه مختلف الزبان و با فرهنگ های متفاوت در این شهر زندگی می کردند که به همین سبب با هم تفاهم نداشتند و در نزاع و کشمکش دائمی بودند. این چهار گروه عبارت بودند از: روس ها، لهستانی ها، آلمانی ها (ژرمن ها) و یهودیان. زامنهوف از نوجوانی از این وضعیت در رنج بود. بعداً از این اختلاف پی به اختلافات ملل و کشورها برد و راه حل را وجود یک زبان دوم بین المللی یافت و به ساختن این زبان همت گماشت. وی که در دانشگاه های مسکو، ورشو و برلن تحصیل کرده بود زبان انگلیسی، لاتین و یونانی را هم فراگرفت و به ساختن زبان بین المللی اسپرانتو سرگرم شد. او ساده ترین گرامر (دستور زبان) را برای اسپرانتو تدوین کرد و واژه هایی انتخاب کرد که با پسوند و پیشوندها و افزودن ریشه کلمات بشود با هر واژه ده ها کلمه ساخت و یاد گرفتن این زبان و به کار بردن آن را آسان کرد. زامنهوف در کتابی که در سال ۱۸۸۷ تحت عنوان «لینگوو انترناسیا» منتشر ساخت، نوشته است که اطمینان می دهد اگر اسپرانتو جهانی شود عدم تفاهم، نفرت و تبعیض از جهان رخت برخواهد بست و همزیستی مسالمت آمیز و صلح پایدار برقرار خواهد شد و بشر با استفاده از بهترین استعدادها به پیروزی های بزرگ و سعادت و رفاه دست خواهد یافت. زامنهوف نوشته است که زبان دوم مشترک باعث گسترش ارتباط طبیعی انسانها و دوستی و وفاق خواهد شد..

      زبانهای غیر علمی موجود، علی رغم همه ی زیبایی ها، و زسایی ها ی گاهگاهی انکار ناپذیرشان ، از

              جهار نقص بنیادی رنج می برند:

            تورم ، یا فراوانی بیش از اندازه قواعد .

            دشواری و پیچیدگی بسیاری از قواعد .

           تورم و یا فراوانی بی قاعدگی ها .

          تورم یا فراوانی بیش از لزوم واژه ها .

 

یک نارسایی زیانمند دیگر که گرفتار بیشتر زبانها میباشد عارضه ی         " ناهماهنگی تلفظ و خط " یا مشکل املاء وقرایت است .

در نهایت زبان اسپرانتو نه تنها دارای چنین مشکلاتی نیست بلکه به واسطه سادگی ، برای یادگیری و تسلط بر آن تنها زمانی نزدیک به یکصد ساعت کافیست.

برای آگاهی بیشتر در این مورد میتوانید به این نشانی ها سر بزنید :

کانون اسپرانتو ایران           شبکه آموزش اسپرانتو       

 

نظرات 6 + ارسال نظر
مرد یخی پنج‌شنبه 31 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 03:28 ق.ظ http://isis.blogsky.com

سلام
وبلاگ جالبیه
موید باشی
مرد یخی

حاجیه جمعه 1 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 09:17 ق.ظ http://hajieh.blogsky.com

سلام .
امیدوارم که حالتون خوب باشه .
می خواستم با شما تبادل لینک کنم البته من لینک شما رو گذاشتم .
موفق باشید

بستنی جمعه 22 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 03:21 ب.ظ http://icecream.blogsky.com

من هم می خواستم با شما تبادل لینک کنم البته من هم لینک شما رو گذاشتم .
موفق باشیدو موید
بازم به من سر بزن
مرسی
بای بای

بستنی جمعه 22 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 03:22 ب.ظ http://icecream.blogsky.com

تبادل لینک ؟
آری یا نه؟؟
منتظرم

حاجیه شنبه 23 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 06:50 ق.ظ http://hajieh.blogsky.com

سلام
خیلی ممنون بابت لینک ..........
موفق باشید

محمدهاشم حشمت چهارشنبه 25 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 07:42 ب.ظ http://www.erfan - darmani .com

مقالات علمی خوبی دارید با خسته نباشید لطفا سری به ما بزنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد